BAB 2 PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR
BAB 2 PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN PELAJAR
RUMUSAN BAB 2
Pembelajaran
ini adalah satu proses yang akan mengubah keadaan sikap dan pengetahuan manusia
melalui pengalaman. Pada asasnya konsep pengajaran dan pembelajaran adalah
berlandaskan teori-teori pembelajaran. Antara piramidnya ialah teori Piramid
Pembelajaran. Piramid pembelajaran bermula di dalam sistem saraf pusat. Tahap
setiap mesti diintegrasikan dengan betul dengan tahap atau peringkat sebelumnya
untuk bergerak ke peringkat seterusnya. Matlamat utama adalah untuk mencapai
tahap fungsi fungsi kognitif untuk memenuhi tugas-tugas kehidupan harian dan
pembelajaran.
PETA MINDA PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
NOTA TAMABAHAN
Rujukan
Pengurusan Pembelajaran: http://nazmralh.blogspot.com/2016/09/pengurusan-pembelajaran.html
Untuk Sambungan BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN, sila klik link di bawah:
https://kpspengurusan.blogspot.com/2019/05/bab-3-organisasi-dan-kepimpinan.html
RUMUSAN BAB 2
Pembelajaran
ini adalah satu proses yang akan mengubah keadaan sikap dan pengetahuan manusia
melalui pengalaman. Pada asasnya konsep pengajaran dan pembelajaran adalah
berlandaskan teori-teori pembelajaran. Antara piramidnya ialah teori Piramid
Pembelajaran. Piramid pembelajaran bermula di dalam sistem saraf pusat. Tahap
setiap mesti diintegrasikan dengan betul dengan tahap atau peringkat sebelumnya
untuk bergerak ke peringkat seterusnya. Matlamat utama adalah untuk mencapai
tahap fungsi fungsi kognitif untuk memenuhi tugas-tugas kehidupan harian dan
pembelajaran.
Teori
seterusnya ialah teori pembelajaran Levi Vygotsky. Teori Vygotsky lebih
menekankan kepada interaksi antara internal dan eksternal dalam pembelajaran.
Sistem sosial sangat penting dalam perkembangan kognitif pelajar. Teori ini
merupakan satu sistem sosial yang sangat penting dalam perkembangan pelajar.
Menurut Mohd Yusof Othman (1998), menyatakan satu kaedah boleh dilakukan dalam
usaha untuk meningkatkan dan menjana ilmu adalah dengan belajar secara
berkumpulan. Ia juga merupakan usaha untuk meningkatkan ilmu pengetahuan adalah
kesanggupan untuk berfikri secara aktif. Dalam teori ini, Vygotsky telah
menerangkan mengenai konsep “scaffolding”. Pelajar mempunyai had perkembangan
individu yang berbeza sehubungan dengan itu, melalui aktiviti secara
berkumpulan akan membantu pelajar yang lemah.Terdapat
beberapa gaya pembelajaran iaitu Model Gaya Pembelajaran Flenning VAK. Model
ini terdiri daripada tiga elemen asas iaitu visual, auditori dan kinestetik
(VAK). Menurut gaya pembelajaran ini, pelajar belajar melalui tiga pendekatan
yang berbeza iaitu pendekatan visual iaitu pelajar yang cenderung kepada kaedah
penggunaan ilustrasi atau gambar, auditori iaitu pelajar cenderung untuk belajar
dengan mendengar penjelasan atau perbuatan orang lain dan kinestetik iaitu
pelajar yang lebih kepada praktikal. Gaya pembelajaran visual merupakan kaedah
pembelajaran yang lebih banyak menggunakan deria penglihatan. Pelajar dalam
kumpulan ini belajar dengan cepat melalui visualisasi, suka menggambarkan
maklumat yang mereka terima dan mampu untuk mewujudkan imej mental yang jelas
untuk menyimpan maklumat yang telah dikumpulkan.
Gaya
pembelajaran auditori merupakan kaedah
pembelajaran yang lebih banyak menggunakan deria pendengaran. Pelajar belajar
dengan menggunakan perkataan yang diajarkan,mengingati maklumat dengan membaca
ayat dengan kuat atau meggerak-gerakkan bibir ketika membaca. Pelajar dalam
kumpulan ini adalah dilengkapi dengan kemahiran auditori yang baik dan biasanya
pandai bercakap dan menyampaikan. Mereka lebih suka untuk berfikir dalam
perkataan dan bukannya untuk menggambarkan maklumat yang mereka terima. Gaya
pembelajaran kinestetik melibatkan pergerakan fizikal. Pelajar akan belajar dengan
lebih baik melalui pengalaman dan terlibat secara aktif dalam aktiviti. Pelajar
sentuhan atau kinestetik lebih suka belajar melalui aktiviti bergerak,
melakukan dan menyentuh. Pelajar dalam kumpulan ini lebih suka untuk meluahkan
perasaan melalui pergerakan dan mereka mempunyai keseimbangan deria yang baik
dan koordinasi tangan-mata. Pendidik mestilah bijak memilih kaedah pengajaran
yang paling berkesan. Pembelajaran
aktif ialah pembelajaran yang berpusatkan pelajar. Pelajarlah yang banyak
memainkan peranan dan aktif semasa proses pembelajaran. Pelajar akan
melaksanakan aktiviti yang telah dirancang oleh guru. Pembelajaran aktif
berlaku apabila pelajar melibatkan diri secara aktif dalam aktiviti yang
dirancang oleh guru. Teknik pembelajaran aktif antaranya ialah membentuk
kumpulan perbincangan dan aktiviti pembelajaran aktif. guru perlu menggunakan
kumpulan perbincangan supaya pelajar diberi peluang untuk mengeluarkan
pendapat, menilai sesuatu kenyataan, berbincang, bertanya soalan malah
melakukan sesuatu tugasan. Cara sebegini mampu meningkatkan tahap pemahaman dan
penguasan pelajar terhadap sesuatu topik yang dipelajarinya. Pembelajaran dalam
kumpulan sangat penting kerana dapat membantu guru menghasilkan pelbagai hasil
pembelajaran. Selain itu, pembelajaran berkumpulan membantu guru dalam mencapai
hasil pembelajaran dalam bidang efektif. Pembelajaran secara berkumpulan
merupakan cara terbaik untuk menanam dan memupuk pemikiran kreatif dan
kemahiran aras tinggi. Selain itu, ia juga mampu membina sikap dan tabiat
palajar yang baik dan memberi peluang kepada pelajar untuk menjana pelbagai
idea. Pembelajaran secara berkumpulan ini penting untuk mengembangkan kemahiran
komuniukasi dan hubungan interpersonal dalam diri pelajar serta
mempertingkatkan komitmen pelajar terhadap pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran
bukan setakat mencurahkan ilmu pengetahuan kepada pelajar sahaja, malah lebih
daripada itu. Pembelajaran yang sebenarnya berlaku apabila guru merancang
pelbagai aktiviti yang menarik dan pelajar mengambil bahagian dalam aktiviti
tersebut. Bagi mengimbangi keperluan kandungan sesuatu mata
pelajaran, aktiviti yang dicadangkan dalam unit ini perlu dilaksanakan dan
disesuaikan dengan keadaan kandungan kurikulum agar pembelajaran menjadi lebih
bermakna dan lebih bersifat kontekstual.
PETA MINDA PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN
NOTA TAMABAHAN
Pengurusan Pembelajaran
merupakan bidang pengurusan yang paling utama dalam arena pendidikan. Bidang ini memberi impak yang besar bagi sesebuah
institusi pendidikan dalam melaksanakan tanggungjawab organisasi sekolah untuk
mencapai prestasi cemerlang dalam aspek akademik pelajar. Pengurusan
pembelajaran adalah proses merancang pengajaran dan pembelajaran agar mencapai
matlamat, menentukan atau memberi garis panduan perkara-perkara yang perlu
dilakukan oleh guru, menentukan mata pelajaran yang diajar guru mengikut
kepakaran, memimpin dan memberi inspirasi kepada guru dan mengawal aktiviti serta
memantau pelaksanaan agar ianya berjalan sebagaimana yang dirancang.
(Nurlia Mohamad, 2012)
Rujukan
Pengurusan Pembelajaran: http://nazmralh.blogspot.com/2016/09/pengurusan-pembelajaran.html
Untuk Sambungan BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN, sila klik link di bawah:
https://kpspengurusan.blogspot.com/2019/05/bab-3-organisasi-dan-kepimpinan.html
Comments
Post a Comment