BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN
RUMUSAN BAB 3
Kepimpinan dan organisasi perlu di dalam sesebuah
sekolah atau bilik darjah. Perkara ini penting untuk membangunkan pentadbiran
dan pengurusan sekolah dengan baik dan susun teratur mengikut organisasi yang
telah ditetapkan. Organisasi yang baik mempunyai orientasi visi misi ke depan.
Kejayaan organisasi bergantung pada kepimpinan yang berwibawa. Kepimpinan
adalah seni bagi mempengaruhi tingkah laku manusia, kemampuan bagi membimbing
orang, mempengaruhi dan membimbing seseorang untuk mencapai tujuan-tujuan
tertentu yang mempunyai cara dan seni sendiri. Konsep kepimpinan sekolah mampu
mempengaruhi, memotivasikan, mengubah sikap dan tingkah laku subordinat atau
orang bawahan seperti guru, staf dan pelajar agar bersetuju melaksanakan
programprogram dan melakukan perubahan untuk mencapai matlamat sekolah,
Pengetua sekolah
haruslah bijak mengawal situasi dengan pemikiran yang terbuka agar semua pihak
tidak kecewa dan berpuas hati dengan tindakan dan arahan yang diberi. Tidak
mengongkong dan membuat kawalan yang ketat pada setiap masa. Akan tetapi
membuat kawalan ketat apabila situasi yang perlu diberi perhatian. Gaya
kepimpinan perlualah berbalik kepada konsep kepimpinan iaitu mendorong orang
lain supaya dapat menghidupkan suasana yang harmoni dan tidak berlaku sebarang
konflik antara pelajar dan guru di sekolah mahupun bilik darjah. Pengetua
sekolah dan guru-guru perlu bertegas dalam membuat sebarang keputusan mengenai
disiplin dan berkaitan dengan peraturan sekolah. Pengetua sekolah dan guru haruslah
menggunakan gaya kepimpinan yang konsisten untuk mendidik pelajar di sekolah
dan di dalam bilik darjah.
Organisasi sekolah diketuai oleh pengetua sekolah. Pengetua
dibantu oleh Penolong Kanan Pentadbiran, Penolong Kanan Petang, Penolong Kanan
Hal Ehwal Murid, Kaunselor dan Penolong Kanan Kokurikulum. Peranan pengetua
meliputi pelbagai bidang termasuk kepimpinan, penilaian guru, disiplin pelajar,
dan banyak lagi. Pengetua bertanggungjawab untuk pengurusan dan operasi harian
sekolah.Seterusnya, penolong kanan merupakan individu yang akan menjalankan
tugas Pengetua apabila ketiadaan Pengetua disekolah. Penolong Kanan Pentadbiran
melibatkan dua bahagian yang utama iaitu bahagian pentadbiran dan bahagian
kurikulum. Seterusnya penolong pengetua juga perlu memastikan setiap perjalanan
panitia mata pelajaran serta menyediakan segala peralatan teknologi pendidikan,
makmal, pusat sumber berserta bengkel sekolah. Di bawah bahagian kurikulum, ia
dibantu oleh Guru Kanan Mata Pelajaran dan Pusat Sumber. Peranan Guru Kanan
Mata Pelajaran adalah memastikan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan, mentadbir
dan mengurus kurikulum bidang mata pelajarannya, mengurus stor dan inventori
bidang mata pelajarannya dan seterusnya memastikan kemajuan staf akademik dan
bukan akademik dalam bidang mata pelajarannya. Selain itu, guru kanan mata
pelajaran juga memainkan peranan sebagai penyelaras panitia bidang mata
pelajaran. Peranan ketua panitia pula secara umumnya ialah membantu pengetua
merancang, mengelola dan melaksanakan program kecemerlangan khusus kepada mata
pelajaran berkaitan di sekolah. Antara bidang dan senarai tugas guru mata
pelajaran ialah mempunyai sebuah buku rekod mengajar yang kemaskini dan
menyerahkan kepada pengetua pada masa yang ditetapkan setiap minggu. Selain
itu, memiliki, memahami dan boleh mentafsirkan serta menghuraikan kandungan
sukatan mata pelajaran yang berkenaan.
Penolong Kanan Hal Ehwal Murid juga merupakan salah
seorang individu yang perlu menjalankan tugas pengetua apabila ketiadaan
pengetua disekolah. Aspek tugas Penolong Kanan Hal Ehwal Murid melibatkan empat
bahagian iaitu disiplin, pendaftaran pelajar, kantin dan SPBT. Dari segi
disiplin, Penolong Kanan Hal Ehwal Murid bertanggunjawab dalam menerapkan nilai
murni dalam kalangan pelajar. Selain itu, individu yang terpenting dalam carta organisasi
adalah Penolong Kanan Kokurikulum. Penolong Kanan Kokurikulum bertanggungjawab
dalam membantu pengetua dalam mencapai matlamat Dasar Pendidikan Kebangsaan.
Dari segi pentadbiran, beliau perlu menyusun dan menyelaras segala kegiatan
Kokurikulum serta menyediakan anggaran-anggaran peruntukkan untuk pengurusan
Kokurikulum.
Bidang tugas ahli jawatankuasa sekolah yang lain
ialah guru memainkan peranan mengajar dan mendidik. Namun terdapat tugas-tugas
lain seperti menjaga disiplini pelajar, membantu dalam mentadbir sekolah dan
menjaga pelajar. Guru panitia pula menentukan penggunaan DSKP pelajaran yang
terkini dan bertanggungjawab menyediakan rancangan pelajaran mingguan, bulanan
dan penggal. guru disiplin memastikan pelajar mematuhi dan mengamalkan
peraturan sekolah dan menyediakan rekod disiplin pelajar. Guru penyelaras pula
mengurus dan menyelenggara kemudahan ICT dan perisian aplikasi yang dibekalkan.
Guru SPBT menguruskan pengurusan am, pengurusan keperluan buku teks SPBT dan
penerimaan bukut teks SPBT. peranan guru penolong kanan tingkatan enam pula
ialah merancang dan mengurus pembukaan kelas tingkatan enam di sekolah. Guru
Penolong Kanan Tingkatan Enam juga menyelaras semua tugas guru tingkatan enam
seperti penyelidikan, gubal item, penilaian, konsultasi dan persediaan.
Dalam sesebuah organisasi, kepimpinan yang wujud di
sekolah adalah kepimpinan formal. Kepimpinan formal merujuk kepada seseorang
individu atau kumpulan dimana mereka memainkan peranan kepimpinan ke atas
pengikutnya mengikut autoriti formal diperolehi lanjutan daripada jawatan dalam
hierarki organisasi. Sifat kepimpinan dalam diri disokong oleh teori kepimpinan
iaitu teori sifat. Teori sifat ada menekankan aspek keyakinan diri, bercita-cita
tinggi dan kemahuan untuk bermimpin hendaklah diberi penekanan untuk melayakkan
diri untuk menjadi pemimpin. Hubungan baik seluruh warga sekolah juga penting
bagi meningkatkan keberkesanan kepimpinan. pengetua amat memainkan peranan
penting sebagai pemimpin kepada orang di bawahnya di mana tingkah laku pemimpin
amat mempengaruhi dalam keberkesanan kepimpinan tersebut. Ini adalah kerana
pemimpin merupakan role model kepada orang disekelilingnya terutamanya di
sekolah di mana setiap tingkah laku yang ditunjukkan oleh pemimpin akan diperhatikan
dan menjadi ikutan kepada orang di bawahnya.
Tingkah laku kepimpinan juga digerakkan oleh tugasan
atau perhubungan antara manusia dan diperjelaskan dalam tiga aspek iaitu
hubungan pemimpin dengan ahli, struktur tugasan dan kedudukan kuasa. Aspek
pertama iaitu hubungan pemimpin di mana ia melibatkan sejauhmana pemimpin diterima
dan disokong oleh ahli. Dari segi struktur tugasan pula merujuk kepada kejelasan
tugas dan kejelasan peranan warga sekolah dalam melaksanakan tugas tersebut. Akhir
sekali, kedudukan kuasa dimana pemimpin mempunyai kuasa rasmi yang kuat untuk
melantik, mendisiplin, menukar, menentukan pangkat, maka situasi ini semestinya
akan menyokong proses kepimpinan.
Gaya kepimpinan terbahagi kepada tujuh iaitu
autokratik, demokratik, laissez-faire, kontigensi, asertif, responsif dan
agresif. Gaya kepimpinan autokratik merujuk kepada hubungan sehala di antara
pemimpin dengan yang dipimpin. Gaya kepimpinan demokratik lebih liberal di mana
pengetua akan berbincang dan menerima pandangan oleh semua pihak. Gaya
kepimpinan demokratik adalah gaya yang paling berkesan daripada gaya kepimpinan
yang lain. Laissez-faire pula melibatkan pemimpin yang sedikit sekali
menggunakan kuasanya dan memberi orang bawahannya sepenuh kebebasan untuk
mengendalikan kerja mereka. Di samping itu, kepimpinan kontigensi pula
kepimpinan mengikut situasi di mana tiada cara khusus yang sama dalam semua
keadaan untuk memimpin dan mentadbir organisasi sekolah. Kaedah kepimpinan
kontigensi memusatkan perhatiannya pada hukum situasi (Law of The Situation).
kepimpinan asertif adalah sikap di mana seseorang mampu bertindak sesuai dengan
keinginannya, membela haknya dan tidak dimanfaatkan oleh orang lain. Terdapat
tiga jenis tingkah laku yang digunakan oleh individu dalam berkomunikasi iaitu
asertif (tegas diri), pasif dan dan agresif. Akhir sekali, gaya kepimpinan
agresif adalah sifat yang self -centered iaitu hanya mengutamakan hak,
kepentingan, pendapat, kehendak dan perasaan sendiri serta mengabaikan hak
orang lain. Golongan jenis ini selalu berasa bahawa hanya dirinya yang paling
benar sehingga membawa kepada kesombongan dan memandang rendah terhadap orang
lain.
Gaya kepimpinan dalam pendidikan iaitu gaya
kepimpinan transformasi, kepimpinan transaksi dan kepimpinan instruksional.
Kepimpinan transformasi merujuk kepada pengiktirafan kapasiti organisasi untuk
mencapai matlamat melalui pembangunan visi, komitmen terhadap perubahan yang
dikongsi bersama dan sokongan terhadap sebarang perubahan untuk penambahbaikan
proses pengajaran dan pembelajaran. Terdapat dua ciri kepimpinan transformasi
yang dikenal pasti ialah ia bersifat distributif dan menjurus kepada pembangunan
kapasiti setiap individu di dalam komuniti. Terdapat empat dimensi kepimpinan
transformasi iaitu memupuk pengaruh yang ideal, menyediakan motivasi
berinspirasi, membina rangsangan intelektual dan menunjukkan pertimbangan individu.
Pemimpin transaksi mengenal pasti dan menjelaskan tugas-tugas dan memberitahu bahawa
kejayaan pelaksanaan tugas-tugas tersebut akan menuju kepada penerimaan di mana
pemimpin transaksi menjanjikan ganjaran kepada pengikut jika berjaya mencapai
satu tahap prestasi yang telah ditetapkan dalam jangka masa tertent. Kepimpinan
instuksional boleh didefinisikan sebagai gabungan penyeliaan, pembangunan staf
dan perkembangan kurikulum.
Terdapat dua konsep
utama dalam membentuk ciri-ciri kepimpinan guru iaitu guru tidak hanya bertanggungjawab
dan memainkan peranannya dalam batasan ruang lingkup bilik darjah malah berperanan
membimbing pelajar dan teman sekerja ke arah matlamat yang hendak dituju.
Selain itu, kepimpinan guru merangkumi kepimpinan bilik darjah dan kepimpinan
pengajaran. Orang yang dimaksudkan untuk menjadi sebagai pemimpin dalam bilik
darjah ialah guru kelas atau guru subjek serta murid-murid yang diberi kuasa
untuk memimpin sewaktu guru hadir ataupun tidak. Ciri-ciri guru berkepimpinan
berkesan ialah membuang sifat mementingkan diri, bijak membuat keputusan,
menjadi teladan kepada murid-murid dan sentiasa mengamalkan pembelajaran
berterusan. tiga kemahiran kepimpinan guru iaitu kebolehan mempengaruhi pelajar
ataupun rakan setugas dan bertindak sebagai fasilitator, mentor, pembimbing,
pakar kurikulum, pembentuk pendekatan yang baru menerajui kumpulan
pembelajaran.
Di samping itu, beberapa kompeten kepimpinan guru
iaitu memiliki ilmu pengetahuan yang luas, mendalam dan terkini, cekap
menggunakan segala sumber yang ada secara optimum, memiliki budaya jati diri,
mempunyai wawasan organisasinya, berkebolehan menterjemah wawasan menjadi pelan
tindakan yang praktikal dan fleksibel, mengamalkan budaya beretika, mahir
berkomunikasi dengan berkesan dan produktif. Gaya pengajaran juga penting dalam
kepimpinan guru supaya pelajar dapat memahami ilmu yang disampaikan guru dengan
baik. kepimpinan guru masakini yang dapat dilakukan guru ialah menjadi penjana
budaya sekolah, kepimpinan pelbagai kebolehan, kepimpinan pengajaran, kepimpinan
membuat keputusan, kepimpinan menguruskan bilik darjah, kepimpinan pengupayaan,
pembentukan kumpulan kerja dalam bilik darjah, memperkasa kecerdasan emosi
pelajar dan mengamalkan komunikasi berkesan.
NOTA TAMBAHAN
Terdapat pelbagai takrifan yang diberikan kepada kepimpinan. John Maxwell (1998) mentakrifkan kepimpinan sebagai kemampuan seorang pemimpin mempengaruhi orang lain dalam melakukan sesuatu manakala Peter Drucker (1996) begitu ringkas merujuk kepimpinan sebagai pemimpin dan pengikut dalam sesebuah organisasi. Dalam hubungan ini, Robert P. Vecchio (1997) telah menggambarkan kepimpinan dengan agak menyeluruh seperti berikut iaitu "Leadership has been conceived as the focus of group processes, as a matter of personality, as a matter of inducing compliance, as the exercise of influence, as a form of persuasion, as a power relations, as an instrument to achieve goals, as an effect of interaction, as initiation of structure, and as many combinations of these definitions" Pemimpin sememangnya telah diiktiraf sebagai faktor penting yang menerajui organisasi bagi menuju wawasan, matlamat dan objektif yang ditetapkan. Keupayaan pemimpin dalam menerajui organisasi telah diterima sebagai faktor yang boleh menentukan kejayaan dan kegagalan organisasi berkenaan. Perspektif terhadap kepentingan kepimpinan sebenarnya boleh dijejaki daripada penulisan akademik sejak zaman berzaman lagi, misalnya karya lama Pluto dalam Republic dan Aristotle dalam Politics. Penulisan mengenai kepimpinan terus berkembang dan teori serta model kepimpinan oleh penulis era moden dapat dilihat misalnya daripada Sloan Leadership Model, Hersey and Blanchard Situational Leadership Model, Covey's Principally Centered Leadership Model dan Contigency Model of Leadership Effectiveness. Pemimpin yang berjaya mencorakkan pembangunan negara seperti Abraham Lincoln, Ghandi, Suharto dan pemimpin dunia perniagaan yang berjaya menukar haluan organisasi sehingga menjadi organisasi berjaya seperti Jack Welch (General Electric), Rupert Murdoch (Newscorp) dan Stephen Case (American Online) misalnya telah menjadi model kajian dan model pemimpin yang perlu diikuti. Perkara ini secara tidak langsung menggambarkan nilai yang tinggi diberikan kepada aspek kepimpinan organisasi.
PERANAN DAN FUNGSI PEMIMPIN DALAM ORGANISASI
Pemimpin melaksanakan pelbagai fungsi kepimpinan yang membawa kepada kecemerlangan, keberkesanan dan kecekapan organisasi. Dalam hal ini, peranan pemimpin dan pengurus perlulah dibezakan di mana pengurus adalah pegawai yang melaksanakan fungsi pengurusan dan pentadbiran organisasi berasaskan prosedur dan garis panduan yang ditetapkan manakala pemimpin adalah seorang yang mengemudi hala tuju dan strategi organisasi dengan melaksanakan peranan yang lebih daripada pengurusan dan pentadbiran semata-mata.
i. Pemimpin Menetapkan Wawasan Dan Hala tuju Organisasi Pemimpin hendaklah berupaya memandang ke hadapan dan menetapkan wawasan (vision), hala tuju dan strategi jangka pendek dan jangka panjang organisasi setelah mengambil kira berbagai faktor dalaman dan luaran termasuk kelemahan dan kekuatan organisasi bagi membawa organisasi ke tahap yang lebih tinggi dari segi kecekapan dan keberkesanan serta memenuhi matlamat dan objektif. Melalui proses ini, barulah segala faktor-faktor dalaman organisasi baik struktur, sistem, sumber manusia dan sebagainya akan dapat dipandu untuk menuju ke arah wawasan dan hala tuju yang ditetapkan oleh pemimpin. Banyak penulisan akademik yang membicarakan tentang hubung kait pemimpin dan wawasan. Warren Bennis misalnya telah menyatakan bahawa "The most indispensable quality of a good leader is a guiding vision and a clear idea of what he or she wants to accomplish". Beliau seterusnya menyatakan bahawa "leaders are people who do the right things that leaders think about dreams, missions, visions, strategic intent and purpose"
ii. Pemimpin Menggembleng Sumber Termasuk Sumber Manusia ke Arah Hala tuju Organisasi Pemimpin bukan setakat memastikan pekerja melaksanakan kerja secara rutin tetapi berupaya berkomunikasi dan mempengaruhi mereka supaya percaya, taat dan sanggup bekerja keras dengan menggembleng dan mengutilisasikan segala sumber dan peralatan organisasi ke arah mencapai visi dan halatuju yang ditetapkan. Robert Spitzer dalam The Spirit of Leadership (2000) telah menyatakan bahawa salah satu kualiti pemimpin yang cemerlang ialah keupayaan berkomunikasi secara rasional dengan pekerja bagi mewujudkan semangat dan kepercayaan (spirit and trust) ke arah pencapaian visi dan objektif organisasi. Rowan Gibson dalam Rethinking The Future (1998) menyebut bahawa "Above all, leaders will have a vision, a passion, an aspiration. And this aspiration, once shared with everybody in the organization will unleash tremendous human energy"
iii. Pemimpin Memupuk Motivasi Pekerja Pengurus mengawal tingkah laku pekerja tetapi pemimpin akan menjadi inspirasi terhadap usaha mempertingkatkan motivasi, morale, komitmen dan esprit de corps pekerja dengan melaksanakan pengurusan sumber manusia yang memberi peluang meningkatkan kemahiran serta pembangunan kerjaya di samping menerapkan budaya organisasi yang antaranya berasaskan nilai, etika, pengiktirafan dan kebajikan. Pekerja yang bermotivasi dan merasa sumbangan mereka dihargai oleh pemimpin organisasi pastinya akan memberi perkhidmatan yang lebih cekap dan berkesan.
iv. Pemimpin Membangunkan Keupayaan Strategik Organisasi Organisasi mempunyai beberapa lapisan hierarki serta cawangan-cawangan dan unit-unit berbeza yang masing-masing mempunyai sumber sendiri baik dan segi peralatan, anggota dan sistem kerja yang akan merancang dan melaksanakan berbagai jenis program dan aktiviti. Dalam hal ini, pemimpin adalah merupakan faktor yang akan membangunkan keupayaan (Build capabilities) dan menggubal strategi-strategi yang akan mengintegrasikan program-program dan aktiviti-aktiviti ini supaya bergerak seiringan dan harmoni dalam menuju kepada matlamat dan sasaran organisasi.
v. Pemimpin Merealisasikan Perubahan Organisasi beroperasi dalam persekitaran dinamik yang sentiasa berubah. Globalisasi, perkembangan teknologi maklumat dan komunikasi, ekonomi berasaskan pengetahuan dan sebagainya telah menghadirkan cabaran—cabaran yang menuntut perubahan terhadap cara dan kaedah organisasi ditadbir urus bagi memastikan organisasi berupaya menghadapi cabaran-cabaran berkenaan dan pada masa yang sama merebut peluang yang dihadirkan oleh cabaran-cabaran tersebut. Pemimpin adalah merupakan faktor terpenting dalam aspek ini yang membuat keputusan strategik bagi merealisasikan perubahan supaya faktor-faktor dalam organisasi seperti struktur, strategi, sumber manusia, kemahiran, sistem dan nilai organisasi yang dikongsi bersama akan diselarikan (align) bagi menghadapi cabaran berkenaan dan merebut peluang yang terbulca.
vi. Pemimpin Membawa Organisasi Memenuhi Tuntutan Masa Hadapan Terdapat organisasi yang pupus kerana gagal memenuhi tuntutan masa hadapan. Faktorfaktor dalam organisasi tidak akan berubah sendiri tanpa pemimpin yang berfikiran jauh yang boleh memacu organisasi untuk bergerak ke hadapan. Birchall dan Lyons dalam Creating Tomorrow's Organization telah menyatakan bahawa organisasi masa hadapan akan berbentuk virtual dan beroperasi dengan melibatkan tahap penggunaan teknologi komputer dan ICT secara menyeluruh. Organisasi masa hadapan juga perlu memberi perhatian kepada isu-isu good governance, synergistic collaboration antara sektor awam, swasta dan masyarakat, conformity kepada undang-undang sosial dan alam sekitar, perkongsian pintar antara organisasi dan sebagainya. Dalam hal ini, pemimpin akan menjadi faktor terpenting yang akan memandu organisasi kepada perubahan dan segi visi, falsafah pengurusan, struktur, sistem dan budaya kerja bagi memastikan ianya berupaya memenuhi keperluan dan tuntutan organisasi masa hadapan.
Rujukan
Dato' Mohtar bin Abas. Pembangunan Kepimpinan dalam Organisasi. Jurnal Pengurusan Awam Jilid 4 Bilangan 1. Julai 2005.
Untuk kembali ke BAB 1 MENGURUS PEMBELAJARAN, sila klik link di bawah:
https://kpspengurusan.blogspot.com/2019/05/bab-1-mengurus-pembelajaran-1.html
Comments
Post a Comment