BAB 1 MENGURUS PEMBELAJARAN


BAB 1 MENGURUS PEMBELAJARAN
RUMUSAN BAB 1
Pengurusan adalah satu proses merancang mengelola memimpin dan mengawal daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan.Guru yang bijak mengurus pelajar, maka guru tersebut akan dapat mengatasi masalah yang timbul sewaktu proses pembelajran dan pengajaran. Pembelajaran dilihat sebagai perubahan dalaman yang berlaku kepada seseorang dengan membentuk perkaitan yang baru, atau sebagai potensi yang  sanggup menghasilkan tindak balas yang baru. Pembelajaran merupakan satu proses yang berterusan dan berlaku secara formal dan tidak formal. Pendidikan formal ialah pendidikan yang dijalankan secara terancang dengan adanya bimbingan daripada guru, buku teks dan berjalan di dalam kelas. Pendidikan tidak formal pula ialah pendidikan yang dilakukan bukan secara langsung iaitu bimbingan daripada ibu bapa di rumah. Seseorang guru perlu bertanggungjawab dalam pelaksanaan perancangan di dalam kelas. Kejayaan dalam sesuatu pengajaran dan pembelajaran itu bergantung kepada peranacangan pengajaran guru. Seseorang guru juga harus mempunyai kemahiran  untuk mengarah pelajar semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Guru perlu mengawal pembelajaran dan pengajaran dan memastikan tiada gangguan sepanjang pelaksanaannya.
Terdapat banyak pandangan mengenai definisi pengurusan. Antaranya ialah pengurusan melibatkan proses perancangan, penyusunan, pengarahan dan pengawalan usaha-usaha ahli organisasi dan menggunakan semua sumber organisasi secara cekap dan berkesan bagi mencapai matlamat organisasi. Menurut perspektif Islam pula, pengurusan merupakan  satu proses melakukan kerja dan menyempurnakan sesuatu pekerjaan dengan menggunakan fungsi-fungsi pengurusan secara fitrah menerusi dan beserta orang lain dalam usaha mencapai objektif secara efektif. Definisi pembelajaran merupakan satu proses interaksi di dalam kelas di antara pendidik dan pelajar. Pendidik adalah guru yang terlibat dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran yang baik dan mudah difahami pasti akan disukai oleh pelajar serta akan membuatkan mereka berasa minat untuk pelajar. Guru perlu membuat persiapan lebih awal dalam menjalankan proses pengajaran dan pembelajaran. Bilik darjah yang selesa dan kelengkapan yang lengkap penting bagi membantu proses pengajaran dan pembelajaran. Susun atur meja juga penting bagi memudahkan guru dan pelajar membuat pergerakan di dalam kelas. Suasana dan persekitaran bilik darjah merupakan salah satu peranan yang penting dalam mewujudlkan proses pengajaran dan pembelajaran yang kondusif.
Antara teknik mengurus pembelajaran ialah mengurus masa dengan baik. Teknik ini dilaksanakan dengan mewujudkan jadual waktu belajar harian. Teknik seterusnya, kemahiran mendengar dengan berkesan. Proses rangsangan di mana pelajar menerima maklumat yang disampaikan dengan baik dan ia dapat membantu pelajar mengikut pembelajaran, memahami, mengingat dan membuat catatan. Teknik seterusnya ialah kemahiran membaca dengan berkesan. Teknik ini merupakan kemahiran untuk mentafsir dan memikir tentang sesuatu simbol atau tulisan. Teknik seterusnya ialah guru menyediakan nota sebagai ringkasan dan pemudahcara bagi memudahkan pelajar memahami sesuatu. Teknik pengurusan pembelajaran paling penting ialah guru perlu memastikan pelajar menghadiri pengajaran di dalam kelas. Hal ini membantu pelajar mendengar, memahami, menulis, mencatat nota dan mengingat semua maklumat yang disampaikan. Teknik yang terakhir ialah kemahiran belajar dalam kumpulan.
Guru merupakan pengurus utama dalam pengajaran dan pembelajaran. Pengurusan terdiri daripada proses seperti merancang, melaksana, menilai dan membuat tindakan terhadap pembelajaran yang diajar. Merancang pembelajaran perlulah mengambil kira latar belakang, situasi dan tahap penguasaan murid. Perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran dilaksanakan berdasarkan perancangan yang telah dibuat dan sebaiknya mengubahsuai untuk penambahbaikan. Pengurusan pengajaran dan pembelajaran mempunyai tiga peringkat iaitu sebelum, semasa dan selepas. Perkara utaman yang perlu dilakukan oleh sebelum proses pengajaran dan pembelajaran ialah guru perlu membuat persiapan diri dan bersedia menghadapi kemungkinan yang akan berlaku. Semasa proses pengajaran dan pembelajaran pula, guru perlu menjaga penampilan diri. Penampilan yang kemas dan ringkas dapat menarik minat murid untuk belajar kerana guru merupakan pendorong kecemerlangan pelajar. Selepas proses pengajaran dan pembelajaran pula guru dapat mengetahui keberkesanan pengajaran. Guru akan mengumpul maklumat, strategi, hasil dan impak pengajaran dan pembelajaran yang dibuat untuk menilai prestasinya. Melalui penilaian dan refleksi yang dibuat, guru dapat mengenalpasti kelemahan untuk tindakan susulan dan kelebihan akan dimanfaatkan pada pengajaran dan pembelajaran akan datang.
Terdapat banyak cabaran dalam mengurus pembelajaran. Antaranya ialah kesedaran pelajar yang rendah mengenai kepentingan pembelajaran untuk masa depan mereka. Hal ini akan sedikit-sebanyak mempengaruhi prestasi serta pencapaian pelajar di dalam pelajaran. Cabaran seterusnya ialah pengurusan masa yang tidak baik. Waktu guru untuk mengajar di dalam kelas tidak cukup menyebabkan proses pengajaran dan pembelajaran kurang berkesan. Seterusnya, pembelajaran yang tidak menarik perhatian pelajar menjadi cabaran dalam pengurusan pembelajaran. . Hal ini disebabkan oleh cara belajar yang terlalu konvensional dan membosankan untuk para pelajar. Cabaran yang seterusnya ialah penggunaan ICT yang tidak cekap. Hal ini disebabkan oleh penguasaan ICT yang tidak memenuhi kehendak zaman kini serta disebabkan oleh guru-guru yang berusia tidak mempunyai kemahiran dalam penggendalian kemudahan ICT.
Punca yang menyebabkan sesebuah pengurusan pembelajaran tidak berjaya ialah latar belakang pelajar yang berbeza. Setiap pelajar mempunyai sifat dan perangai yang tersendiri. Oleh itu, mereka adalah berbeza dari segi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan social. Punca seterusnya ialah suasana dan persekitaran bilik darjah yang tidak selesa. Guru perlulah memastikan pelajar membersihkan kelas terlebih dahulu sebelum mula sesi pembelajaran agar persekitaran terasa lebih bersih dan nyaman. Susunan dan aturan meja dan kerusi juga perlulah berada dalam keadaan yang kondusif. Ruangan yang secukupnya perlu disediakan supaya mudah untuk guru dan pelajar membuat pergerakan. Pengurusan Pembelajaran juga tidak Berjaya apabila tiada interaksi antara pelajar. Hubungan antara pelajar perlulah erat serta boleh menerima pendapat orang lain agar proses pembelajaran berjalan lancar. Guru yang tidak memahami pelajar atau memilih kasih juga menjadi punca pengurusan pembelajaran itu tidak berjaya. Hal ini akan menyebabkan pelajar yang berasa tersisih akan kurang keyakinan dan tidak menghormati guru tersebut lalu berlakunya masalah disiplin pelajar. Punca yang terakhir ialah pengulangan teknik pembelajaran yang sama. Proses pengajaran dan pembelajaran yang sama setiap kali kelas diadakan pasti akan membuat pelajar berasa bosan walaupun matapelajaran yang diajar adalah sesuatu yang diminati pelajar.

PETA MINDA BAB 1


NOTA TAMBAHAN
Sistem pengurusan pembelajaran adalah satu sistem aplikasi perisian yang berasaskan web yang direka untuk menguruskan kandungan pembelajaran, interaksi pelajar, alat penilaian, dan maklum balas kemajuan pembelajaran dan aktiviti-aktiviti pelajar (Adobe, 2009; Nasser, Cherif, & Romanowski, 2011; Srichanyachon, 2014). Sistem pengurusan pembelajaran ini membolehkan kandungan pembelajaran diperolehi secara atas talian, yang mana membolehkan pelajar melihat dan berinteraksi dengan bahan pembelajaran melalui web browser dengan menggunakan mana-mana sistem operasi, komputer dan peranti mudah alih. Sistem pengurusan pembelajaran adalah satu platform yang menggambarkan sistem pembelajaran, sistem pengurusan kursus, sistem pengurusan kandungan, portal, dan sistem pengurusan instruksional (Coates et al., 2005). Pengurusan pembelajaran merupakan evolusi daripada proses dan sistem yang dibangunkan oleh sesebuah institusi untuk mendaftarkan pelajar ke dalam kursus-kursus tertentu dan menyimpan kesemua rekod aktiviti pelajar. Pelbagai pilihan pembelajaran dibangunkan supaya pelajar dapat mengambil kursus atas talian yang mana ianya adalah sebahagian daripada kurikulum formal atau memenuhi keperluan pensijilan institusi. LMS ini dapat membantu pelajar untuk mengakses maklumat pembelajaran dalam bentuk garis 15 panduan kursus, memuat naik tugasan dan memuat turun nota kuliah, berinteraksi secara aktif antara pelajar dengan pensyarah dan pelajar dengan pelajar serta pelajar dengan bahan pembelajaran, berkongsi ilmu pengetahuan, dan mengambil peperiksaan dan kuiz secara atas talian (Jurubescu, 2008). Pelbagai sistem pengurusan pembelajaran yang telah dibangunkan oleh Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) dan Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS) sebagai medium pembelajaran dan pengajaran interaktif secara atas talian dan medium komunikasi antara pensyarah dengan pelajar dan pelajar dengan pelajar selain daripada bertemu secara bersemuka di dalam bilik darjah. Antaranya adalah Moodle, ifolio, claroline, MyGuru2, learning care, iLearn system, learning cube, blackbord, putraLMS dan MyLMS (Mohamed Amin Embi & Mohd Najib Adun, 2010) yang mengintegrasikan pelbagai pedagogi dan alat pentadbiran kursus (Coates et al., 2005). Platform LMS ini terdiri daripada sumber terbuka dan komersial yang mana setiap LMS ini mempunyai ciri-ciri tertentu dan boleh diubah suai oleh pihak institusi mengikut kepeluan mereka. Dengan perkembangan LMS dari masa ke semasa ini, terdapat pelbagai jenis LMS yang dibangunkan seperti Sistem Maklumat Sumber Manusia (HRIS), dan Perancangan Sumber Perusahaan (ERP). Kedua-dua sistem ini boleh digunapakai untuk menjalankan analisis perbezaan atau jurang kemahiran, prestasi pelajar, dan untuk pemetaan kompetensi (McIntosh, 2008). 

Rujukan
Nurul Nadirah Mohd Kasim & Khalid, F. (2016). Sistem Pengurusan Pembelajaran dan Sistem Pengurusan Kandungan: Satu Analisis Perbandingan. Dalam Nabilah Othman, Chiang Wei Luan & Nurul Syaida Md Zuki. (Editor)., Pendidikan Abad ke-21: Peranan Teknologi Maklumat dan Komunikasi serta Cabarannya. Bangi: Fakulti Pendidikan UKM.

Untuk Sambungan BAB 2 PENGURUSAN DAN PEMBELAJARAN, sila klik link di bawah:
https://kpspengurusan.blogspot.com/2019/05/bab-2-pengurusan-dan-pembelajaran.html




Comments

Popular posts from this blog

PENGURUSAN BILIK DARJAH

BAB 3 ORGANISASI DAN KEPIMPINAN